מאמר: הדינמיקה של מאבק תרבותי באקדמיה – מקרה המבחן של חקר מוסיקת ניו אייג'

האקדמיה היא שחקן תרבותי, וכשהיא דנה בסוגיה השנויה במחלוקת תרבותית - השיח האקדמי נוטל למעשה חלק במשחק התרבותי ובמאבק הכוחות. מאמר זה - העוסק במוסיקת ניו אייג' - נוצר משת"פ מחקרי בין עמרי לבין מריאנה רוח-מדבר, כצומת של נושאי העניין המחקריים שלהם, ופורסם בכתב העת של אוניברסיטת ברקלי - Cultural Analysis.

אין תגובות

מאמר: "זה לא התנ"ך של סבתא שלך" – מחקר משווה של מיתוס המבול המקראי בקולנוע

מכירים את הסיפור על נח והמבול? לכל דור ודור היו הפירושים והגירסאות שלו לסיפור. וכשמספרים-מחדש את המבול - מספרים בעצם על אנושות הראויה להשמדה. למה? לכל פרשן ההסבר שלו, שבו טמונה ביקורת על החברה בה הוא חי או בה נתקל. המבול המובא בקולנוע העכשווי איננו המבול כפי שהוצג במסורות וותיקות, כי הסיפור ממשיך להתפתח ולהתחדש. במחקר משווה זה סקרנו את סרטי הוליווד המציגים את המבול לאורך מאה השנים האחרונות - בכל אחד מהם מוצגת האנושות כעומדת בפני השמדה, תוך הצבת ביקורת אקטואלית. לאחרונה, למשל, מיתוס המבול מתקשר לשיח האקולוגי.

אין תגובות

מושב: המחשב כנַשָׂא וכנָשׂוּא של דתיוּת עכשווית

שדה רחב ומגוון של תופעות נוצר במפגש שבין עליית התרבות הדיגיטלית והשימוש במחשבים לבין המרחב הדתי. מושב זה שהתקיים במסגרת כנס ב-2006 מלמד על כיוונים ראשוניים שנוצרו בחקר שדה מתהווה מרתק זה.

אין תגובות

הרצאה: אי אפשר לצפות למחקר אקדמי אובייקטיבי של רוחניות עכשווית

במצב הפוסטמודרני כבר ברור שאין מחקר אקדמי אובייקטיבי. הדבר נכון שבעתיים כשאובייקט המחקר שנוי במחלוקת תרבותית. לכן, אין לצפות שחוקרי הניו אייג' יהיו משוחררים מאינטרסים ואג'נדות. הרצאה זו סוקרת את הפולמוסים הציבוריים בהקשר לניו אייג' שחוקריו מעורבים בהם, ומבררת את ההטיות והפרה-דיספוזיציות של השיח המחקרי העכשווי בתחום. כותרתה המלאה היתה: "למה אפשר לצַפות, כשאי אפשר לצפות למחקר אקדמי אובייקטיבי של רוחניות עכשווית?"

אין תגובות

מושב: על המדעיות של חקר הרוח

מהו האופן הראוי לחקר מדעי של שאלות אודות רוח ורוחניות, כגון: האם בכלל ניתן לחקור רוחניות בכלים מדעיים, או שמא מדובר בשיחים שאין להם נקודת השקה המאפשרת דיון משותף? מהי מתודה מחקרית ראויה לחקר תופעות רוחניות? האם שיטות מחקר מסויימות עשויות להוכיח את קיומן של תופעות רוחניות? האם הקטגוריה של "רוח" פסולה מכל וכל במחקר מדעי? האם ראיות "מדעיות" לתופעות רוחניות ממוססות את משמעות הרוחניות ותורמות לרדוקציה שלהן לתופעות חומריות? במושב שארגנה רוח-מדבר דנו שישה דוברים מדיסציפלינות שונות בשאלות אלו, במסגרת כנס של האגודה הישראלית להיסטוריה ופילוסופיה של המדע.

אין תגובות

הרצאה: קידוש האקראיות – הדמיון התיאולוגי של הרוחניות האלטרנטיבית וזיקתו לטכנולוגיות אינטרנט

בהרצאה זו נדון ההיבט הרעיוני-ערכי של תהליכי השינוי ברוחניות ובדת העכשווית בעקבות עליית תרבות האינטרנט, באמצעות מקרה מבחן: טקסי דיבינציה ("ניחוש", כגון פתיחה בקלפי טארוט). במעתק של טקסים אלה מהמרחב הפיזי והמסורתי אל המרחב הוירטואלי, צומח לטענתי היגיון חדש: קידוש האקראיות.

אין תגובות

הרצאה: קידוש האקראיות – דמיון תיאולוגי וזיקתו לטכנולוגיות אינטרנט

המרחב הוירטואלי משנה את חיינו ואת השקפותינו. פרקטיקות שעוברות למרחב זה אינן רק עניין של "העתק-הדבק", כי אם משנות באופן רדיקלי. במקרה של טקסי דיבינציה ("ניחוש", כגון פתיחה בקלפי טארוט) - לטענתי צומח היגיון חדש, של קידוש האקראיות.

אין תגובות

הרצאה: מהי היפנוזה? עיון ביקורתי לאור המחלוקות בשיח המדעי

"אי אפשר למצוא את הגבול שבין משחק להיפנוט" - כך נאמר במסגרת פסק דין ישראלי שהאשים את וויט בביצוע היפנוזה בניגוד לחוק. אם החוק הישראלי אוסר על ביצוע היפנוזה (למעט במקרים מוגבלים), ובכלל לא ברור מהי היפנוזה - איך אפשר לאכוף את החוק?! בהרצאה זו נדונה הבעייתיות המשפטית והאכיפתית בישראל, לאור עיון בשיח המדעי ה"מתקשה" להסכים על הגדרת "היפנוזה".

אין תגובות

הרצאה: המושבה ההיפית והפוסט-היפית בראש פינה – הקהילה האלטרנטיבית הראשונה בישראל

הרצאה זו, לקהל הרחב, התייחסה לסיפורם של ההיפים בראש פינה העתיקה, תולדות הקהילה שיצרו, כמו גם השפעתם על צביונו של היישוב כולו עד היום.

אין תגובות

הרצאה: רוחניות יהודית בעידן החדש

הרצאה זו (כחצי שעה, באנגלית) סוקרת וממפה את מגוון הדרכים בהם נפגשים העידן החדש (New Age) והיהדות. השם המלא של ההרצאה היה: "רוחניות יהודית בעידן החדש - תופעות יהודיות-ישראליות עכשוויות הצומחות במפגש עם תרבות העידן החדש". מוצגים עשרה "טיפוסים" של מפגשים כאלו, עם דוגמאות רבות, תוך הצגת רקע תיאורטי רלוונטי ודיון במאפיינים ובמגמות של מרחב מתהווה ומגוון זה, ובין היתר בתהליך האקזוטיזציה של היהדות במרחב הניו אייג'י.

אין תגובות