הסרט "2001: אודיסיאה בחלל" ידוע כייחודי במינו ונעשה סרט פולחן, אם כי זכה גם לביקורות נוקבות. בהרצאה זו אנו טוענים כי יוצר הסרט (סטנלי קובריק) משתמש בטכניקות היפנוטיות כדי להכניס את קהל הצופים לחוויות טראנס מיסטיות/רוחניות.
במחקר אנו מתארים שלוש טכניקות כאלה (המאמר בכתיבה), ואגב כך מסבירים את התגובות המנוגדות לסרט.
ההרצאה התחילה בציטוט הסיפור החסידי (פולין) בן המאה ה-18:
"היכן דר השם?"
בשאלה זו הפתיע הרבי מקוצק למדנים אחדים שנתארחו אצלן.
הם צחקו עליו. "מה מעלתו סח? הלוא מלוא הארץ כבודו!"
הרבי השיב בעצמו על השאלה: "השם דר במקום שנותנים לו להיכנס".
ההרצאה ניתנה במסגרת הכנס העולמי לדת ואינטרנט, באוניברסיטה החופשית של אמסטרדם, בשיתוף כתב העת Journal of Religion and Film הנדפס בידי אוניברסיטת נברסקה באומהה. הכנס, שהתקיים ב-8-10 ביוני 2022, הוקדש לנושא "חזונות של עולם טוב יותר: קולנוע והפוליטיקה של דת כפי שהיא נחווית (“Visions of a Better World: Film and the Politics of Lived Religion”). נדונו בה נושאים כגון: אילו חוויות יוצרים סרטי קולנוע? איך חוויות אלה משפיעות על הדת כפי שהיא נחווית ובאה לידי ביטוי בחיי היום יום?
למרבה הצער, אין הקלטה/וידיאו של ההרצאה, אבל ניתן לקרוא את התקציר ולהוריד את המצגת. צפוי מאמר בהמשך.
למחקרים נוספים של מריאנה רוח-מדבר שפירא (עם שותפה אחרת) בתחום הקולנוע הרוחני, ראו קישורים בהמשך. אחד ממחקרים אלה פורסם ב-Journal of Religion and Film.
תקציר
למרות שעברו מעל 50 שנה מאז יצא הסרט לאקרנים, אינספור מאמרים נכתבו ועדיין נכתבים (have been) בניסיון לפצח את המסתורין של יצירת המופת הקולנועית של סטנלי קובריק, '2001: אודיסיאה בחלל'. מחקרנו עוסק בהיבט שטרם נחקר, והוא השימוש המסיבי של קובריק בטכניקות היפנוטיות כדי ליצור, או לאפשר, אצל הצופים כניסה לחוויות טראנס מיסטיות/רוחניות. צופים רבים דיווחו על חוויות מרוממות מעין אלה, חוויות משנות חיים, שלעיתים תוארו אפילו במונחים של לידה מחדש בעוד אחרים דיווחו על שעמום נורא, רשלנות קולנועית וחוסר קוהרנטיות.
קובריק עצמו לא הסתיר את המוטיבציה הרוחנית שלו ביצירת הסרט, בהתייחסו לשינוי תודעת הצופים. However, הוא מעולם לא חשף את ה- methods שבהם נקט ביצירת הסרט כדי להכניס את הצופים לטראנס, או לחוויה מיסטית. מחקרנו חושף מגוון techniques הטמונות בסרט, תוך התמקדות בשלוש טכניקות מיסטיות, הידועות כמשבשות את ההביטוס הנוירולוגי: טראנס אנסטטי, טראנס אקסטטי ופגיעה ב PSM (Phenomenal Self Mode).
באופן זה, אנחנו מציגים את הטכניקות הקולנועיות של קובריק בשפה מדעית המשלבת בין נוירו-סינמה, חקר דתות משווה, נוירו-תיאולוגיה, וטכניקות היפנוטיות. בעוד הקולנוע מבקש למספק חוויה הסוחפת את הצופים ומעודדת חוויות אימרסיביות, לטענתנו סרט זה מתעלה על החוויה הקולנועית הנורמטיבית בעזרת טכניקות ההיפנוטיות שהוא מפעיל על הצופים, וזאת באופן מכוון. דבר זה עשוי גם להסביר מדוע חלק מהקהל, שלא התמסר לטכניקות הללו, לא הופנט (mesmerized) בידי הסרט ודיווח על חוויה שלילית. קובריק הוא אם כן, חלוץ בפיתוח ושימוש מודע ב"מודל מיסטי קולנועי" המשלב תפיסות וטכניקות נוירו-מיסטיות סינמטיות.
למידע נוסף על הכנס – ראו הגרסה האנגלית של דף זה.
שפה
אנגלית
אקדמי/לא אקדמי
פריט אקדמי
ציטוט ביבליוגרפי
Wasserman, Dan William, and Marianna Ruah-Midbar Shapiro, "Did God Attend the Screenings of 2001: Odyssey in Space?", a lecture at the International Conference on Religion & Film, the Vrije Universiteit Amsterdam, June 10th, 2022.