מסתבר שהעבר איננו חתום, אלא משתנה תמידית.
מחקר זה אינו עוסק בהיסטוריה של דת הניו אייג', אלא במחקר ביקורתי על מדע ההיסטוריה כפי שהוא מתבטא בשיח המחקרי על ההיסטוריה של הניו אייג'.
"מדענים מכובדים מבינים שהטיה פוליטית ותרבותית בהכרח משפיעה על רעיונותיהם […] אולם אנו לרוב איננו מסוגלים להכיר בקיום מקור נוסף לטעויות שאפשר לקרוא לו הטיה ספרותית. המדע במידה רבה מתקדם דרך סיפור סיפורים […] המעוגן בחוקים המקובלים ליצירת אגדות." (גולד 2010)
המאמר סוקר שורה של שאלות מחקר בתחום ההיסטוריה של תנועת הניו אייג', ומציג תשובות שונות וסותרות הניתנות בשיח המדעי לשאלות אלה:
1. האם אפשר לראות בניו אייג' תופעה על-היסטורית?
2. מתי הופיעה דת הניו אייג'?
3. מתי הגיעה לקיצה תנועת הניו אייג'?
4. מהם השורשים ההיסטוריים המובהקים של הניו אייג'?
5. אילו נראטיבים לוקליים של הניו אייג' קיימים?
6. כיצד מוצגת ההיסטוריה של זרמים שונים בתוך הניו אייג'?
7. האם הניו אייג' הוא תופעה חדשה?
"היסטוריה איננה רק קטלוג של ארועים שהושמו בסדר הנכון כמו על ציר זמן של מסילת ברזל. היסטוריה היא גרסה של ארועים. בין הארועים להיטוריון יש יחסי גומלין הדדיים מתמידים." (טיילור 1993)
תקציר
במחקר זה טיעון נועז ביחס לאופי הבעייתי של המחקר האקדמי ההיסטורי, והשלכותיו על הבנתנו לדת ותרבות. מקרה המבחן הוא ההיסטוריוגרפיה האקדמית של דת הניו אייג'.
מתברר שדת הניו אייג' משחקת תפקיד בדמיון נראטיבי, שלעתים קרובות מכיל רמיזות מוסריות ביחס לגיבורים ואנטי-גיבורים, כמו גם רמיזות ספרותיות למקורות סיבתיים של ארועים או להתפתחויות צפויות. אנו סוקרים את הסתירות שמתעוררות בין דעות שונות לחלוטין בנוגע לחלק מסוגיות היסוד של התחום, ומכאן – מעלים חלק מהאתגרים שעומדים בפני מחקר היסטורי של הניו אייג': מתי הופיע על במת ההיסטוריה? מאילו זרמים רעיוניים שאב? מי מבשקיו במובהקים? האם כבר הגיע לשיא אונו, ואם כן – מתי? הסקירה של המחקרים האקדמיים מצביעה על כך שההיסטוריה של הניו אייג' מוסיפה להשתנות.
לכן לטענתנו, אף שדיון היסטורי עשוי להעמיק את ניתוחנו לתופעה דתית ולהבנתה ולהעניק לה הקשר ומשמעות – הוא אינו יכול לפענחה. אל לנו להסתמך על היסטוריה להגדרתה של תופעה, בניסיון להבין את מהותה, את כוחה, את חשיבותה, ובהחלט – גם לא את עתידה.
אקדמי / לא אקדמי
פריט אקדמי
ציטוט ביבליוגרפי
Ruah-Midbar Shapiro, Marianna, “Historians as Storytellers: A Critical Examination of New-Age Religion’s Scholarly Historiography”, in Alternative Spirituality and Religion Review 10.1 (March 2019): 1-24.