יום שני, 9 בדצמבר 2024, ח' כסליו תשפ"ה, 10:30 עד 12:00
למידע כללי על 'הבמה' – הקישו כאן.
חלק א: הצגת מחקרים אקדמיים
על המרצה
פרופ' אביבה ברקוביץ' אוחנה היא פרופ' חבר באוניברסיטת חיפה, ביה"ס לייעוץ והתפתחות האדם. ראש התוכנית לתואר שני "פסיכותרפיה אינטגרטיבית: גוף–נפש–רוח". המחקר בקבוצתה מתמקד בחקר התודעה – בעיקר תחושת העצמי ועיבוד מוות, במצבי תודעה חלופיים שונים, כולל מדיטציה, פסיכדליה, תקשור וחלימה. לרוב שיטות המחקר מבוססות על חקר המוח (EEG, MEG) והחוויה (ראיונות פנומנולוגיים). מתרגלת מדיטציה ומעבירה תהליכים במסגרות שונות מזה 30 שנה.
תקציר
ההרצאה תסביר בקצרה מהו העצמי וכיצד חוקרים אותו בנוירופנומנולוגיה (כולל הדגמה קצרה של ממצאי מחקר במודטים הממוססים את גבולות העצמי במעבדה), זאת כהכנת הבמה להציג מודל חדש שמבסס מהם תהליכי השינוי בעצמי לאורך ההתפתחות במסלול הבודהיסטי, לכיוון שלבי ה"הארה".
רפרנס
Berkovich-Ohana et al., 2024. Pattern Theory of Selflessness: How Meditation May Transform the Self-Pattern, Mindfulness Journal (https://link.springer.com/article/10.1007/s12671-024-02418-2)
על המרצים
אורי דורצ'ין הוא ד"ר לאנתרופולוגיה, חוקר עצמאי ומרצה במכללה האקדמית נתניה. מחקריו של אורי מתמקדים בהיבטים החברתיים-תרבותיים של תרבות פופולרית ומוזיקה, מוצא אתני וחשיבה גזענית ומפלה. מחקרו על היפ הופ בישראל פורסם בספר בהוצאת רסלינג: זמן אמת: היפ-הופ בישראל – היפ-הופ ישראלי ובשלל מאמרים בכתבי עת מעולים. הוא גם העורך, יחד עם Gabriella Djerrahian של הספר Blackness in Israel. אורי מפרסם בלוג בשם דחליל: רשמים מהחיים בשדה, בתוך דף הפייסבוק של "בחברת האדם".
https://behevrat-haadam.org/category/%d7%93%d7%97%d7%9c%d7%99%d7%9c-%d7%a8%d7%a9%d7%9e%d7%99%d7%9d-%d7%9e%d7%94%d7%97%d7%99%d7%99%d7%9d-%d7%91%d7%a9%d7%93%d7%94/
דלית שמחאי היא סוציולוגית ואנתרופולוגית, מרצה בכירה במכללת תל חי. מחקרה על תרמילאות של ישראלים למזרח הרחוק התפרסם בספר בשם השביל הזה מתחיל כאן ובמגוון מאמרים בכתבי עת מובילים. מחקרה על רוחניות עכשווית הוביל גם הוא להוצאה לאור של ספר – לזרום נגד הזרם: פרדוקסים בהגשמת חזון 'העידן החדש' בישראל – ולפרסום מאמרים. בשנים האחרונות דלית מתמקדת במחקרים על מגדר ופמיניזם, מוזיקה עצמאית אופנה דתית, ושיח של דאגה באקדמיה. היא משלבת בין שיטות מחקר מגוונות, וממסגרת את מחקריה בתיאוריות הקשורות בסובייקטיביות ניאוליברלית וקוסמופוליטיות, בחוויות דוריות של צעירים וצעירות בני דור ה Y, בתרבות פופולארית ובקהילות טעם. עבודתה מתאפיינת בחקירת זירות יומיומיות, במשאיםומתנים בין תפיסות תרבותיות הגמוניות לבין רעיונות אלטרנטיביים , ובפרדוקסים שמזמנת המודרניות המאוחרת.
במסגרת מחקרם המשותף מתמקדים אורי ודלית בסצינתהמוסיקה העצמאית (אינדי) בישראל. מחקר זה כולל עבודת שדה ממושכת במרחבים המגוונים של סצינת האינדי: פסטיבלים, מועדונים, והפקות מיזמי תרבות. הוא כולל ראיונות עם עיתונאים, מפיקים, אמנים, D.Js, אנשים שהקימו לייבלס, כאלה שעבדו ועובדים בהקמת פסטיבלים, בבוקינג, יח"צ וכדומה.
תקציר
סצינת המוזיקה העצמאית (אינדי) בישראל היא סצינה תוססת שמתקיימת במגוון רחב של מרחבים ופעולות. בעקבות אתנוגרפיה שערכנו בסצינה זו נתמקד בהרצאה בהפקת שני פסטיבלים, שמציבים במרכז את המוסיקה והפעולה העצמאית (DIY), ונפענח את משמעות המושג האמי (Emic) "וויב" כמושג מפתח.
הניסיון להבין את משמעותו של ה"וויב" מעלה שזוהי איכות בעלת כוח פעולה, כגורם המשפיע על התרחשויות וארועים. זוהי איכות שנוכחותה או העדרה באנשים, במקומות ובארועים מאפשרת את שרטוט גבולותיה החמקמקים של סצינת האינדי.
על בסיס ניתוח מופעים שונים של השימוש במושג "וויב" נראה ש"וויב" קשור ביחסים הבינאישיים שמקיימים הפעילים בהן אלה עם אלה לאורך השנים ובעיקר במסגרת הפקות. הצבת היחסים הבינאישיים כעוגן בהבנת סצינת האינדי תשמש אותו כדי להשוות בין הפקת פסטיבלי אינדי לבין הפקת פסטיבלים ניו אייג'יים, ובין "וויב" לבין המשמעות שניתנת ל"אנרגיה" בסצינת הרוחניות העכשווית.
רפרנס ולינקים
לקריאה על סצינת המוסיקה העצמאית בישראל:
דלית שמחאי ואורי דורצ׳ין. 2024. פסטיבלי אינדי בישראל: לקראת חשיבה אחרת על המרחב הקוסמופוליטי. סוציולוגיה ישראלית, 25(2): 97-117.
דלית שמחאי ואורי דורצ'ין. 2021. מחוץ לסקלה: שיחה עם אייל פרידמן, מנהל הקצה – תחנת רדיו אינטרנטית עצמאית. דברים. https://dvarim.oranim.ac.il/articles/%D7%9E%D7%97%D7%95%D7%A5-%D7%9C%D7%A1%D7%A7%D7%90%D7%9C%D7%94-%D7%A9%D7%99%D7%97%D7%94-%D7%A2%D7%9D-%D7%90%D7%99%D7%99%D7%9C-%D7%A4%D7%A8%D7%99%D7%93%D7%9E%D7%9F-%D7%9E%D7%A0%D7%94%D7%9C-%D7%94/
דלית שמחאי ואורי דורצ'ין. 2021. אינדי בבלפור. סוציולוגיה ישראלית 21(2): 224-223. https://www.jstor.org/stable/27006662
לקריאה על פסטיבלים ניו אייג'יים:
שמחאי, דלית. 2007. צועקים בלחש: פריקים על דרך המלך בפסטיבלי עידן חדש. בתוך עידו תבורי (עורך) רוקדים בשדה קוצים. הוצאת הקיבוץ המאוחד. עמ' 148-182.
חלק ב: מסרים אקדמיים קצרים
פרטים נוספים יעודכנו בקרוב.
על המציג:
פרופ' חנוך בן פזי, חבר הוועד המנהל של האגודה הישראלית לחקר דתות משתייך למחלקה לפילוסופיה יהודית, אוניברסיטת בר אילן.
מחקריו מוקדשים לפילוסופיה ומחשבה יהודית בעת החדשה, תוך דגש על הפילוסופיה הקונטיננטלית וההגות היהודית הנכתבת בזיקה אליה.
ספרו האחרון, "הומניות עברית – הומניזם יהודי" פורסם בשנה שעברה 2023, בהוצאת אידרא.
תקציר המסר
האגודה הישראלית לחקר דתות IASR הוציאה קול קורא לפרסים לעבודות תואר שני ושלישי – על מחקר בתחום מדעי הדתות.
לינקים/ קבצים
לפרטים על הפרס – הקישו כאן: https://www.facebook.com/share/p/m3ArFswKXiTMMVU2.
על המציגה:
פרופ' אביבה ברקוביץ' אוחנה – יו"ר הכנס. מידע נוסף לעיל.
תקציר המסר
הכנס "דרכים לדעת: מדע, מיסתורין ותודעה רחבה" יתקיים במחצית הראשונה של חודש מרץ באוניברסיטת חיפה.
פרטים נוספים יעודכנו בקרוב.
סרטון המפגש (ותודה לנטליה גרויסמן על העריכה!)