You are currently viewing הרצאה: קידוש האקראיות – הדמיון התיאולוגי של הרוחניות האלטרנטיבית וזיקתו לטכנולוגיות אינטרנט

בהרצאה זו נדון ההיבט הרעיוני-ערכי של תהליכי השינוי ברוחניות ובדת העכשווית בעקבות עליית תרבות האינטרנט, באמצעות מקרה מבחן: טקסי דיבינציה ("ניחוש", כגון פתיחה בקלפי טארוט). במעתק של טקסים אלה מהמרחב הפיזי והמסורתי אל המרחב הוירטואלי, צומח לטענתי היגיון חדש: קידוש האקראיות.
ההרצאה התקיימה במושב שאורגן בידי מריאנה רוח-מדבר, תחת הנושא "המחשב כנַשָׂא וכנָשׂוּא של דתיוּת עכשווית", במסגרת הכנס השנתי של האגודה הישראלית להיסטוריה ופילוסופיה של המדע, שנערך במוזיאון המדע בירושלים ב-26/03/2006. במושב השתתפה גם חוקרת האינטרנט והדת ברנדה בראשר (מחברת הספר Give me that Online Religion) שהגיעה לארץ. בנוסף, השתתפו במושב בועז הוס ונועם סרי, ובראש המושב ישב פיליפ וקסלר.
ההרצאה מציגה מחקר שפורסם גם כמאמר באנגלית, והוצג גם כהרצאה בכנס בחו"ל, באנגלית. ר' קישורים בהמשך.
באותו כנס ארגנה רוח-מדבר מושב נוסף, "על המדעיות של חקר הרוח" – ר' קישור להלן.

תקציר

אחת השאלות המעניינות של הפעילות הדתית באינטרנט היא בחינת המאפיינים החדשים שלובשת פעילות זו כשהיא עוברת למרחב הוירטואלי. מרחב זה אינו בהכרח הולם את התיאולוגיה, הקוסמולוגיה והאתיקה הקלאסיות, ובהדרגה תורם להיווצרות רוחניות חדשה, שהדמיון התיאולוגי שלה מבוסס על טכנולוגיות האינטרנט. בהרצאה אתמקד בתופעה אחת מרתקת של המעתק התיאולוגי המתחייב משימוש בכלים ממוחשבים לטכניקות מאגיות, והיא הופעת תפיסה חדשה באשר לדיבינציה (ניחוש מאגי), שאותה אני מכנה "קידוש האקראיות".
הטכניקה הקלאסית של דיבינציה – מאי-צ'ינג ועד קלפי טארוט – מיוסדת על הנחות קוסמולוגיות מסויימות המספקות לגיטימציה לפעילות זו: קדושת המרחב או הזמן, קדושת כלי הניחוש, קדושת כהן/ת הדת המתווך/ת את הטקס או ידע איזוטרי שבידיו/ה, וכד'. כשפרוצדורת הניחוש מועברת למחשב – או לאינטרנט – מתרחש הניחוש בהקשר שונה בתכלית: מתרחש/ת תרגום/ רדוקציה של המידע לתוכנת מחשב, המוזן בתורו לתוך שגרה אוטומטית של ביצוע הדיבינציה.
חשוב לציין, כי הנעזרים בניחוש הממוחשב מודעים לטרנספורמציה שעברה הדיבינציה בדרכה למרחב הוירטואלי, ודנים בה בגלוי. המאגיה הממוחשבת מחייבת, אם כן, עדכון של הקוסמולוגיה הישנה, המספקת לגיטימציה לדיבינציה. יש להסביר כיצד משתתף היבט רוחני בתהליך הטכני-אוטומטי של בחירה אקראית ממוחשבת.
בדמיון התיאולוגי החדש מתקיימת מגמה של הכללת הטכנולוגיות החדשות בעולם הקוסמולוגי והמיתי, מצד אחד, ומגמה של שאיבת השראה מהטכנולוגיות החדשות לצורך ביסוס הקוסמולוגיה והמיתוס. במיתוסים חדשים אלה, חודרת הרוחניות כסיבה הפועלת גם בתוך העולם הויראטולי. בין היתר, ניכרת ההנחה כי העולם הרוחני (כגון נפש האדם, השגחה אלהית וכד') והעולם הוירטואלי מתקיימים במרחב משותף.
בשנים האחרונות הקוסמולוגיה החדשה (המושפעת מטכנולוגיות המידע) מתבטאת גם בפעילות הדתית/רוחנית שמחוץ לטכנולוגיות הממוחשבות: ארועים בחיינו זוכים בתורות העידן החדש למשמעות באמצעות קידוש האקראיות; נוצרת הפרטה (ואינפלציה) של שיטות ניחוש; האתיקה ביחס לאנשי הדת משתנה. למעשה מדובר במהפכה תרבותית רוחנית של השבת הקסם (re-enchantment) בעולם מודרני-טכנולוגי.

מחברת

מריאנה רוח-מדבר

קישורים

להורדת קובץ הכולל את רציונל המושב "המחשב כנַשָׂא וכנָשׂוּא של דתיוּת עכשווית" ואת תקצירי ההרצאות השונות במושב – הקישו כאן.

להורדת תכנית הכנס – הקישו כאן.

להורדת ספר התקצירים של הכנס (תיאור המושב בעמודים 5-7 של הקובץ) – הקישו כאן.

תאריך

26/03/06

שפה

עברית

אקדמי/לא אקדמי

פריט אקדמי

ציטוט ביבליוגרפי

מומלץ להפנות אל המאמר הרלוונטי, ר' קישור בהמשך.

כתיבת תגובה